Landelijke Voorziening WOZ

In het kort

De Landelijke Voorziening WOZ betreft een kopie van de gegevens uit de gemeentelijke WOZ-registratie die van belang zijn voor externe partijen. Deze kopie betreft daarmee slechts een klein deel van de totale WOZ-administratie.

Het is van belang dat de gemeenten als bronhouder van de Basisregistratie WOZ de gegevens in de LV WOZ synchroon houden met de eigen administratie.

Op deze pagina vindt u informatie over hoe u dat kunt doen. 

Catalogus WOZ-gegevens voor afnemers

In de Catalogus WOZ-gegevens voor afnemers wordt de inhoud van de LV WOZ gespecificeerd. Alle geregistreerde gegevens in de LV WOZ worden gedefinieerd en ook het gebruikte informatiemodel. Verder ligt ook de definitie van de gebeurtenissen die bij de WOZ worden onderkend vast in deze catalogus.

Dienst Niveau Overeenkomst LV WOZ (DNO)

In de Dienstniveau overeenkomst (DNO) LV WOZ worden de specificaties gegeven van de diverse diensten die de LV WOZ levert inclusief de bijbehorende servicelevels.

Bijgevoegde versie is oorspronkelijk opgesteld voor de periode 2019 tot en met 2021.

Eind 2021 is besloten om deze Dienstniveau-overeenkomst voor een periode van twee jaar te verlengen en te werken aan een geheel nieuwe overeenkomst met ingang van 2024.

WOZ-waarden en WOZ-gegevens op MijnOverheid en WOZ-waardeloket


De WOZ-waarden die worden geregistreerd in de LV WOZ zijn ook te raadplegen via MijnOverheid en het WOZ-waardeloket.

Via MijnOverheid kan een ingelogd persoon de WOZ-waarde zien van alle objecten waar hij of zij zelf een belang heeft. Dat belang kan betekenen dat men als eigenaar of huurder zelf een WOZ-beschikking met de WOZ-waarde heeft gekregen. Maar ook mede-eigenaren (en mede-houders van een erfpachtrecht) hebben via MijnOverheid toegang tot de WOZ-waarde en daarmee ook tot het WOZ-taxatieverslag.

De WOZ-waarden van woningen zijn voor iedereen te raadplegen via het WOZ-waardeloket. Ook deze WOZ-waarden worden ontleend aan de LV WOZ.

De gemeenten (of de voor hen werkende uitvoeringsorganisaties) moeten ervoor zorgen dat deze WOZ-waarden beschikbaar zijn in de LV WOZ. Voor een heldere communicatie over nieuwe WOZ-waarden (hoofdzakelijk in januari en februari van het jaar) is het wenselijk dat het moment van bekend maken van de WOZ-waarden via het aanslagbiljet en het moment waarop deze waarden zichtbaar zijn in MijnOverheid en het WOZ-waardeloket op elkaar zijn afgestemd. In de notitie "Publiceren nieuwe WOZ-waarden" staat beschreven hoe gemeenten en uitvoeringsorganisaties het moment van publiceren goed op elkaar kunnen afstemmen.

Naast de notitie over het publiceren van nieuwe WOZ-waarden hebben we ook wat aandachtspunten vastgelegd in een notitie naar aanleiding van vragen die wij krijgen van belanghebbenden, wanneer men de eigen gegevens niet kan vinden op het WOZ-waardeloket of in de LV WOZ.

Met dit overzicht van veelgestelde vragen (FAQ) willen we bijdragen aan het voorkomen van deze vragen of het zorgen dat iedereen de informatie heeft om vragen van belanghebbenden correct te kunnen beantwoorden.

Hulpmiddelen synchroon houden LV WOZ

Gemeenten hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de gegevens in de Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ) steeds een volledige kopie (conforme kopie) zijn van de gegevens in de eigen administratie. Dit betekent dat deze organisaties ook steeds moeten controleren of de gegevens nog overeen komen. De LV WOZ biedt daarvoor diverse tools, zoals tellingenrapporten.

Ook de WOZ-applicaties bieden in toenemende mate hulpmiddelen om de eigen administratie te vergelijken met de LV WOZ en in voorkomende gevallen de gegevens in de LV WOZ te synchroniseren.

Hieronder beschrijven we enkele aanvullende hulpmiddelen om te zorgen dat inderdaad de gegevens in de LV WOZ steeds compleet en in overeenstemming met de gemeentelijke administratie zijn.

Registratie bezwaar en beroep in LV WOZ

In de rapportages over de zelfevaluaties die in april en oktober worden aangeleverd, wordt ook gevraagd naar kengetallen over ontvangen en afgehandelde bezwaarschriften en het aantal lopende beroepsprocedures. In de terugkoppeling op deze rapportages vergelijkt de Waarderingskamer de opgegeven kengetallen met de cijfers uit de LV WOZ. Naar aanleiding van deze terugkoppeling krijgt de Waarderingskamer soms reacties dat men zich niet herkent in de tellingen die afgeleid zijn uit de LV WOZ.

Dit wordt veelal veroorzaakt door het al dan niet meetellen door een gemeente of uitvoeringsorganisatie van informele bezwaren of het niet langer meetellen van ingetrokken bezwaren etc. Om de door gemeenten gewenste uniformiteit van tellen van WOZ-objecten onder bezwaar en WOZ-objecten onder beroep te bereiken zijn er op verzoek van gemeenten extra codes gedefinieerd om de status van een WOZ-beschikking eenduidig te kunnen vastleggen.

Met ingang van waardepeildatum 2023 (dus de WOZ-beschikkingen in 2024) zijn deze extra codes beschikbaar gekomen in de LV WOZ, maar is het gebruik nog optioneel. Met deze extra codes kan bijvoorbeeld onderscheid gemaakt worden tussen formele en informele bezwaren en tussen het doen van een uitspraak en het intrekken van een bezwaar. Met stroomschema's die de hoofdlijnen van de processen rondom bezwaar en beroep weergeven wordt ook inzichtelijk gemaakt op welke moment welke code voor statusBeschikking gebruikt wordt en wat hierbij het verschil is bij gebruik van de oude codes of gebruik van de nieuwe codes.

Maar de landelijke kengetallen over bezwaar en beroep, die mede afgeleid worden uit de LV WOZ, kunnen alleen gebaseerd worden op deze extra codes, wanneer alle bronhouders deze nieuwe codes gebruiken bij het registreren in de Basisregistratie WOZ (LV WOZ) van bezwaren en beroepen tegen de WOZ-waarde. Gezien de grote maatschappelijke en politieke aandacht voor de ontwikkeling van het aantal bezwaar- en beroepsprocedures over de WOZ-waarden, zal daarom het gebruik van de nieuwe codes voor het registreren van bezwaren en beroepen in de Basisregistratie WOZ (LV WOZ) steeds meer een verplicht karakter krijgen.  Immers pas als iedereen de nieuwe codes gebruikt kunnen we ook een landelijk inzicht krijgen in het aantal ingetrokken WOZ-beroepen. We hopen dat in 2025 (waardepeildatum 1 januari 2024) al een veel groter aantal bronhouders de nieuwe codes gebruikt voor de registratie in de Basisregistratie WOZ (LV WOZ). We gaan ervan uit dat in 2026 (waardepeildatum 1 januari 2025) dan (nagenoeg) alle bronhouders ook daadwerkelijk met de nieuwe codes en de bijbehorende onderliggende werkprocessen werken. Indien nodig stellen we het gebruik van deze codes per 2025 (waardepeildatum 1 januari 2025) verplicht,

Verder hebben we in een afzonderlijke notitie beschreven hoe wij de bezwaren in de LV WOZ tellen, wanneer een gemeente gebruik maakt van de nieuwe codes. Het verschil tussen de door de Waarderingskamer getelde WOZ-bezwaren en de tellingen van uitvoeringsorganisaties uit hun eigen systemen, hangt soms samen met een verschil in definitie (en daarmee de query die wordt gebruikt), maar soms ook met een verschil van inzicht over welke mutaties wel en welke mutaties niet aangeleverd worden aan de LV WOZ. De notitie Tellingen WOZ-objecten onder bezwaar voor april en oktoberinventarisatie gaat daarom in op de geconstateerde verschillen en probeert een bijdrage te leveren aan uniformering van de kengetallen over bezwaar en beroep tegen de WOZ-waarde. Maar uniformering in telling is uiteindelijk alleen mogelijk als er eerst sprake is van unformiteit in registratie. Daarom proberen de stroomschema's, behorend bij de nieuwe codes, bij te dragen aan uniformering van de werkwijze van het aanleveren van bezwaren en beroepen aan de LV WOZ en ook van de afzonderlijke stappen in de afhandeling van bezwaren en beroepen aan de LV WOZ.

Optimaliseren Persoonsgegevens in LV WOZ

Veel gemeenten ervaren nog problemen met het vastleggen van belanghebbenden in hun eigen registratie en het zorgen dat deze gegevens ook actueel en correct in de LV WOZ komen.

Wanneer men bijvoorbeeld een oplossing zoekt voor foutberichten die men ontvangt uit de LV WOZ, verschillen wil oplossen die voortkomen uit een vergelijking tussen de eigen administratie en de LV WOZ of de signalen uit bijvoorbeeld het onderzoek van het CBS naar de kwaliteit van de basisregistraties probeert op te lossen, dan is niet altijd duidelijk op welke wijze personen in de Basisregistratie WOZ (in de LV WOZ) geregistreerd kunnen worden of gemuteerd of gecorrigeerd kunnen worden.

In de notitie Optimaliseren belanghebbenden in Basisregistratie WOZ en LV WOZ  worden diverse aandachtspunten beschreven en toegelicht die kunnen helpen, wanneer men de gegevens over belanghebbenden wil optimaliseren.

Wanneer er nog vragen zijn naar aanleiding van deze notitie of suggesties om andere aandachtspunten in de notitie op te nemen, dan kunt u deze vragen en suggesties sturen aan info@waarderingskamer.nl.

Overzichten belanghebbenden 2024

Net als vorig jaar krijgt een gemeente in 2024 van de Waarderingskamer periodiek een overzicht met signalen naar aanleiding van de gegevens in de LV WOZ over de WOZ-waarden naar waardepeildatum 1 januari 2023. Het beschikbaar maken van deze overzichten start, zodra voor de desbetreffende gemeente de eerste WOZ-waarden naar die waardepeildatum aan de LV WOZ zijn aangeleverd. De overzichten worden geplaatst op Mijn Waarderingskamer.

Deze signalen zijn vooral gericht op het zorgen dat de koppeling van de WOZ-waarde (de WOZ-beschikking) aan een persoon consistent is met de registratie van de actuele belanghebbende in de LV WOZ.

Een nadere toelichting op deze signaallijsten en hoe deze gebruikt kunnen worden om de gegevens in de LV WOZ te optimaliseren staat in het memo Overzichten signalen uit LV WOZ begin 2024.

Project opruimen subjecten zonder toekomstvaste sleutel

Zowel bronhouders als afnemers van gegevens in de Basisregistratie WOZ (LV WOZ) ervaren regelmatig problemen wanneer een belanghebbende van een WOZ-object of de ontvanger van een WOZ-beschikking niet goed geregistreerd staat. Voor een goede registratie van belanghebbenden speelt het BSN voor natuurlijke personen en het RSIN voor niet-natuurlijke personen een belangrijke rol. Dit zijn dan ook de belangrijkste sleutelgegevens voor personen (subjecten) in de Basisregistratie WOZ. Deze sleutelgegevens zijn zeker toekomstvast. Omdat niet iedere persoon een BSN of RSIN heeft, zijn er ook andere sleutels die toekomstvast zijn. Dit zijn anp.identificatie en ann.identificatie of het vestigingsnummer.

Wanneer voor een belanghebbende of een ontvanger niet één van deze gegevens als sleutel is geregistreerd, leidt dat vaak tot problemen. Daarom gaan we met dit project alle subjecten zonder een toekomstvaste sleutel "opruimen". Dat opruimen doen we niet door deze subjecten uit de Basisregistratie WOZ te verwijderen, maar door ze te voorzien van wel een toekomstvaste sleutel. In onderstaande documenten staat de toelichting op dit project. In aanvulling op de toelichting krijgt iedere bronhouder van de Waarderingskamer overzichten van de subjecten waarvoor deze operatie nodig is.

Technische specificaties LV WOZ

De technische specificaties van de LV WOZ liggen voor het grootste gedeelte vast in het Sectormodel WOZ (StUF woz 03.12). Daarnaast zijn er enkele specifieke onderwerpen voor de LV WOZ apart gedefinieerd, waaronder de controles die de LV WOZ uitvoert (en de foutcodes in de communicatie).

Ook is er bijzondere aandacht voor het omgaan met de historische gegevens in de LV WOZ.

Lijst waterschapscodes

In de LV WOZ ligt bij ieder object vast binnen welk waterschap het object ligt. Dit gebeurt met een unieke code, waarmee het waterschap wordt aangeduid. De betekenis van deze code blijkt uit bijgevoegde lijst waterschapscodes.

Controles en foutcodes

Alle berichten die aan de LV WOZ worden aangeboden, worden eerst aan een groot aantal controles onderworpen, voordat deze verwerkt worden.

Wanneer een bericht niet voldoet aan één van deze controles, dan ontvangt de zender een foutbericht met daarin een foutcode. De betekenis van deze foutcodes zijn gedefinieerd in het overzicht van controles en foutcodes.

Deze berichten die geleid hebben tot een foutcode worden niet verwerkt in de LV WOZ. De zender moet het bericht verbeteren en opnieuw aanbieden aan de LV WOZ.

Autorisaties LV WOZ

De LV WOZ bevat niet openbare gegevens over WOZ-objecten, belanghebbenden en WOZ.waarden. Deze gegevens zijn alleen toegankelijk voor organisaties die geautoriseerd zijn om de gegevens uit de LV WOZ te gebruiken. Afhankelijk van het doel waarvoor deze autorisatie geldt heeft men toegang tot bepaalde WOZ-objecten en/of tot bepaalde attributen van WOZ-objecten.

Welke partij toegang heeft tot welke WOZ-objecten en welke attributen is gespecificeerd in de zogenoemde autorisatiematrix.

Terugmelden via Digimelding

Wanneer een afnemer twijfelt aan de juistheid van een gegeven in de LV WOZ, moet men een terugmelding doen aan de bronhouder. Dat betekent een bericht aan de gemeente of de uitvoeringsorganisatie die voor die gegevens verantwoordelijk is dus die voor het betreffende WOZ-objecten de Basisregistratie WOZ (LV WOZ) bijhoudt. De verplichting om bij "gerede twijfel" een terugmelding te doen staat in artikel 37f van de Wet WOZ. In dit artikel staat ook dat deze terugmelding gedaan moet worden "via de LV WOZ", dus via het Kadaster (de wettekst spreekt over "de Dienst" wanneer het gaat over het Kadaster). Terugmelden via Digimelding is de manier waarop alle basisregistraties werken met terugmelden en deze terugmeldingen lopen via het Kadaster. Gebruik van Digimelding voor de WOZ is dus geen nieuwe eis, maar staat al jaren in de Wet WOZ.

Tot nu toe werden de berichten met een "terugmelding" vaak direct bijvoorbeeld per mail gestuurd aan de verantwoordelijke bronhouder. De afnemer moest dan zelf zorgen de juiste instantie aan te schrijven. Dit gebeurde omdat zowel aan de kant van de bronhouders als aan de kant van de afnemers de software nog niet beschikbaar was binnen de WOZ-omgeving om Digimelding te gebruiken. Nu die belemmering niet langer bestaat, vinden we het belangrijk dat alle partijen nu ook snel dit deel van de voorschriften in de Wet WOZ gaan toepassen. Immers het werkt alleen wanneer alle bronhouders en alle afnemers Digimelding ook echt gebruiken.

De afnemers doen in hun eigen applicatie een terugmelding die wordt verstuurd aan de Digimeldingsvoorziening bij de LV WOZ. Op basis van de verantwoordelijke gemeente in de LV WOZ komt deze melding uitsluitend in de Digimeldingsvoorziening van de bronhouder beschikbaar. Daarom moet elke bronhouder wel deze functionaliteit in de WOZ-applicatie beschikbaar hebben. De bronhouder kan deze melding daar zien en afhandelen.

Belangrijk is dat het gebruik van Digimelding in de WOZ-keten alleen werkt wanneer zowel bronhouders als afnemers Digimelding hebben geïmplementeerd. Aan beide kanten zijn partijen nu druk bezig met deze implementatie. Het is uiteindelijk voor alle partijen verplicht om Digimelding te implementeren. Dit volgt immers direct uit artikel 37F van de Wet WOZ. We rekenen erop dat alle bronhouders uiterlijk in het tweede kwartaal van 2025 Digimelding operationeel hebben, zodat vanaf dat momenten de afnemers ook daadwerkelijk hun terugmeldingen via dit kanaal kunnen versturen.

Specificaties Digimelding

Afnemers van WOZ-gegevens uit de LV WOZ kunnen bij gerede twijfel over de juistheid van de ontvangen gegevens een terugmelding doen. Voor deze terugmeldingen wordt gebruik gemaakt van de specificaties van de Digimelding standaard. Afnemers van WOZ-gegevens kunnen deze terugmeldingen doen door het verzenden van een bericht met de terugmelding aan de LV WOZ. Bronhouders moeten berichtenverkeer ondersteunen om deze terugmeldingen te kunnen ontvangen en te melden op welke wijze de melding is afgehandeld.

Applicaties van afnemers en bronhouders moeten daarom berichtenverkeer ondersteunen conform de Digimelding koppelvlak standaard (DMKS). Er zijn nadere specificaties voor het kunnen uitwisselen van de noodzakelijke berichten voor bronhouders en afnemers.

Voortgang implementatie Digimelding

De afnemers Belastingdienst en waterschappen doen terugmeldingen aan de bronhouders van de gegevens in de LV WOZ, wanneer zij een signaal hebben dat de gegevens die zij uit de LV WOZ gebruiken naar verwachting onjuist zijn. De bedoeling is dat al deze terugmeldingen gaan verlopen op basis van berichten conform de Digimelding standaard (Digimelding koppelvlakstandaard of DMKS). Om daadwerkelijk terugmeldingen te kunnen doen is het nodig dat zowel de afnemer als de bronhouder de ondersteuning van de digimeldingsberichten heeft geïmplementeerd.

In het Overzicht voortgang implementatie digimelding wordt aangegeven bij welke partijen (afnemers en bronhouders) deze digimeldingsberichten worden geïmplementeerd en daarmee uiteindelijk in welke combinatie van bronhouder en afnemer digimeldingsberichten operationeel zijn. Dit overzicht wordt periodiek bijgewerkt wanneer bij partijen weer stappen zijn gezet. Signalen over voortgang bij partijen, maar ook andere signalen over dit overzicht kunnen worden gemeld via info@waarderingskamer.nl.

Gemeentelijke herindeling in LV WOZ

Wanneer een gemeentelijke herindeling plaats vindt, moeten de WOZ-objecten die behoren bij de gemeenten die "opgeheven worden" in de LV WOZ worden gekoppeld aan de nieuwe gemeente. Hiervoor zijn aparte berichten gedefinieerd en is een procedure beschreven hoe deze berichten toegepast moeten worden. Deze procedure is enigszins gewijzigd en zal bij de herindelingen per 1 januari 2023 voor het eerst in deze gewijzigde vorm worden toegepast.

Naast het koppelen van de WOZ-objecten aan de nieuwe gemeenten, moeten ook de gegevens van de gekoppelde belanghebbenden op een correcte wijzen worden "omgehangen" naar de nieuwe gemeente.

De procedure voor gemeentelijke herindeling wordt ook gebruikt wanneer door een gemeentegrenswijziging WOZ-objecten van de ene gemeente naar de andere gemeente overgedragen worden.

Procedure beschikken na VBSK

Nadat een beschikking is vernietigd, is het soms toch nodig om dezelfde belanghebbende een nieuwe beschikking te sturen. Om dit correct te kunnen verwerken moet een aparte Procedure beschikking na VBSK in acht worden genomen.