Wat wij doen

In het kort

De Waarderingskamer laat in verschillende documenten zien wat wij doen.

In ons strategiedocument vertellen wij wat wij denken dat er in een periode van 5 jaar gaat gebeuren, gericht op de WOZ-uitvoering. Elk jaar maken wij in ons werkplan duidelijk wat we in dat jaar gaan doen. Dit werkplan is natuurlijk ook nauw verbonden aan de begroting voor dat jaar.

De resultaten van ons werk en ook de gemaakte kosten leggen we na afloop van het jaar vast in de jaarverslagen.

Naast deze standaard documenten gericht op de planning- en control-cyclus staan op deze pagina ook nog wat bijzondere documenten die een beeld geven van de achtergrond van onze werkzaamheden.

Jaarverslag Waarderingskamer

Ook de jaarverslagen van voorgaande jaren zijn nog te raadplegen.

Staat van de WOZ 2024

Strategiedocument

Op 14 november 2024 heeft de Waarderingskamer de toezichtstrategie voor de periode 2025 - 2030 vastgesteld.

In deze toezichtstrategie heeft de Waarderingskamer vastgelegd welke doelstellingen zij stelt ter uitvoering van de wettelijke taken vanuit de wettelijke taken van de Waarderingskamer als toezichthouder op de uitvoering van de Wet WOZ en de Basisregistratie WOZ.

Jaarlijks wordt deze toezichtstrategie geconcretiseerd in een werkplan voor het betreffende jaar.

Werkplan en begroting

Onze werkzaamheden voeren we uit aan de hand van een werkplan. Dit werkplan is in lijn met de begroting die de Waarderingskamer heeft vastgesteld. Om de partijen die de kosten van de Waarderingskamer betalen tijdig inzicht te geven, wordt de begroting voor het volgend jaar al in maart vastgesteld. Hierbij past wel de aantekening dat de begroting voor het volgend jaar nog aangepast kan worden in november in verband met inhoudelijke beleidswijzigingen en loon- en prijsbijstellingen.

Toezichtarrangement Minister van Financiën

Rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT’s) oefenen een publieke taak uit en worden hiervoor gefinancierd met publiek geld. Een minister moet toezicht houden op een rechtmatige besteding van dat publieke geld en op het functioneren en presteren van een RWT. Dit terwijl hij ook ruimte moet geven aan de RWT om zijn eigen verantwoordelijkheden te dragen. RWT's kunnen een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) zijn, zoals de Waarderingskamer. Een ZBO is een organisatie die overheidstaken uitvoert maar volledig onder het gezag van een ministerie valt.

Omdat de Waarderingskamer als ZBO op afstand van de minister staat, is de ministeriële verantwoordelijkheid weliswaar van toepassing, maar is de minister niet voor alle details in het doen en laten verantwoordelijk. Daarom is het belangrijk dat de minister transparant is over hoe hij zijn toezicht op de Waarderingskamer wil inrichten om zijn verantwoordelijkheid waar te kunnen maken.

De wijze waarop de minister zijn toezicht op een ZBO gestalte geeft, legt hij vast in een toezichtarrangement. Voor het toezicht op de Waarderingskamer heeft de Minister van Financiën een dergelijk toezichtsarrangement vastgesteld. In dit toezichtarrangement komen onder andere de uitgangspunten van de Wet WOZ, de samenstelling van de Waarderingskamer, de taken en bevoegdheden van de Waarderingskamer en de ministeriële verantwoordelijkheid aan de orde.

Klik hier voor het toezichtarrangement

Kaderwetevaluatie Waarderingskamer 2017 - 2021

De Waarderingskamer is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat onder het ministerie van Financiën valt.

In de Kaderwet zbo’s is vastgesteld dat er elke vijf jaar een evaluatie plaats moet vinden naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van een zbo. Daarom heeft het onderzoeksbureau Anderson Elffers Felix (AEF) in opdracht van de staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) een evaluatie uitgevoerd naar het functioneren van de Waarderingskamer over de periode van 2017 tot en met 2021.

Op 12 oktober is het onderzoeksrapport samen met de reacties van staatssecretaris Van Rij en de Waarderingskamer naar de tweede- en eerste kamer der Staten-Generaal gestuurd.

Stakeholdersonderzoek 2021

De Waarderingskamer vindt het belangrijk om te weten wat belangrijke partijen uit het netwerk vinden van onze organisatie. Daarom hebben we een stakholdersonderzoek gedaan in 2021. In het onderzoek is gevraagd aan de gemeentelijke WOZ-uitvoerders naar hun beeld van onze organisatie. De resultaten van het stakeholderonderzoek zijn op 10 maart 2022 in de Waarderingskamervergadering besproken.

Bestuursreglement

De Waarderingskamer is een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) en heeft op basis van artikel 11 lid 1 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen een bestuursreglement vastgesteld. Het Bestuursreglement is goedgekeurd door de Minister van Financiën. Per 1 januari 2020 is het reglement opnieuw opgesteld. Ook deze herziening is goedgekeurd door de Minister van Financiën.

In ons Bestuursreglement stelt de Waarderingskamer regels vast met betrekking tot de werkwijze van haar commissies en de wijze waarop overleg wordt gevoerd met gemeenten, Belastingdienst en Waterschappen.

Artikel 8, tweede lid, van het Bestuursreglement schrijft dat de Waarderingskamer een beleidskader voor het doen van een aanbeveling opstelt. Dit beleidskader is als bijlage 2 opgenomen in het bestuursreglement van de Waarderingskamer.

Beheersregeling documentaire informatievoorziening

De Waarderingskamer heeft de Beheersregeling documentaire informatievoorziening op 19 september 2013 vastgesteld. Deze regeling geeft invulling aan onze verantwoordelijkheid om het archiefbeheer efficiënt en effectief in te richten.