WOZ journaal juli 2024

De Waarderingskamer

02-07-2024

Nieuwsbrief Waarderingskamer over de Wet Waardering Onroerende Zaken

In deze editie presenteren we de "Staat van de WOZ 2024," waarin we de huidige staat van de WOZ-uitvoering toelichten en de verwachtingen voor 2025 bespreken. De WOZ-waarden van woningen zullen naar verwachting in 2025 tussen 2,5% en 4,5% stijgen.

Ondanks de uitdagingen van het afgelopen jaar met een hoog aantal bezwaren, hebben we dankzij moderne technieken en hard werken veel bezwaren kunnen afhandelen. Dit jaar ligt de nadruk op verdere verbeteringen en transparantie in het WOZ-proces en de afhandeling van het grote aantal beroepszaken.

Verder lees je meer over de aankondiging van het Toezichtsplan 2024-2025, de resultaten van het WOZ-benchmark onderzoek 2023, en nodigen we je uit voor een workshop en een nieuwe reeks webinars.

Staat van de WOZ 2024

De Waarderingskamer heeft de "Staat van de WOZ 2024" gepubliceerd, waarin de huidige stand van de uitvoering van de Wet WOZ en de belangrijkste ontwikkelingen in het WOZ-domein worden toegelicht. Voor 2025 wordt verwacht dat de WOZ-waarden van woningen tussen 2,5% en 4,5% hoger zullen zijn dan dit jaar. De nieuwe WOZ-waarden voor woningen zullen gebaseerd zijn op de verkoopprijzen rond de waardepeildatum 1 januari 2024.

Actuele Stand van Zaken WOZ-uitvoering

Afhandeling WOZ-bezwaren in 2023
Het afgelopen jaar stond in het teken van de afhandeling van een groot aantal WOZ-bezwaarschriften. Deze stijging was het gevolg van forse waardestijgingen van woningen en de intensieve reclamecampagnes van no-cure-no-pay bureaus. Dankzij moderne technieken en optimalisatie van werkprocessen zijn WOZ-uitvoerders erin geslaagd om meer bezwaren dan ooit binnen het jaar af te handelen. Toch heeft een aanzienlijk aantal belanghebbenden tot na 1 januari 2024 moeten wachten op een uitspraak.

Ontwikkelingen in 2024
Dit jaar zien we een bijna halvering van het aantal WOZ-bezwaren ten opzichte van 2023, met een afname zowel bij no-cure-no-pay bezwaren als bij door belanghebbenden zelf ingediende bezwaren. Echter, de werkdruk bij WOZ-uitvoerders blijft hoog door de stijging van WOZ-beroepsprocedures bij rechtbanken.

Verbeteringen en meer transparantie
In 2024 ligt de nadruk op de verdere implementatie van het plan van aanpak voor verbetermaatregelen. Belangrijke aandachtspunten zijn:

  • Het in regelgeving vastleggen van het taxatieverslag.
  • Het intensiveren van informeel contact met belanghebbenden om vertrouwen in de WOZ-waarde te versterken.
  • Het bevorderen van transparantie door verdergaande openbaarheid en breder gebruik van WOZ-gegevens.

Verwachte Marktontwikkeling
Volgens de recente inventarisatie van gemeenten zal de gemiddelde landelijke stijging van de WOZ-waarden van woningen tussen 1 januari 2023 en 1 januari 2024 naar verwachting tussen 2,5% en 4,5% liggen. Voor niet-woningen wordt een lagere gemiddelde waardeontwikkeling verwacht, tussen 0% en 2,5%.

Lees de volledige Staat van de WOZ
Voor een uitgebreide analyse en alle details verwijzen wij je graag naar de volledige rapportage. Hierin vind je ook de “feiten over de WOZ” in bijlage 1, met belangrijke data ter onderbouwing van onze rapportage.

Staat van de WOZ



Resultaten van de WOZ-benchmark 2023: een grote stijging van de uitbetaalde proceskostenvergoedingen

Jaarlijks voert de Waarderingskamer een benchmarkonderzoek uit naar de landelijke kosten voor de WOZ-uitvoering. Voor deze benchmark zijn recente gegevens over 2023 opgevraagd bij gemeenten en uitvoeringsorganisaties. Dit jaar was bijzonder vanwege het grote aantal bezwaren, wat een enorme druk legde op de WOZ-uitvoering.

Totale WOZ-kosten voor 2023 zijn ongeveer €233 miljoen (€25,00 per object).
In 2022 bedroegen de totale WOZ-kosten ongeveer €194 miljoen (€20,94 per object). In totaal zijn de WOZ-kosten tussen 2022 en 2023 gestegen met ongeveer 20%. Deze kostenstijging van 39 miljoen komt gedeeltelijk door een stijging van de personeelskosten. Daarnaast zijn de aan gemachtigden uitbetaalde proceskostenvergoedingen voor bezwaar en beroep, met 21 miljoen gestegen. Daarmee zijn deze vergoedingen verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar.

38% van de kosten voor intern personeel zijn voor de afhandeling van bezwaren en beroepen.
Zoals te verwachten, is er een toename te zien in de kosten die toe te schrijven zijn aan de afhandeling van bezwaren en beroepen. Het aantal bezwaren in 2023 lag inmiddels landelijk gezien 3x zo hoog als in 2022. Inmiddels gaat 38% van de kosten voor intern personeel naar de afhandeling van bezwaren en beroepen. Daarnaast wordt ingehuurd personeel ook in grotere mate ingezet voor het afhandelen van bezwaren. Ongeveer 70% van de kosten voor extern personeel worden besteed aan ondersteuning bij de afhandeling van bezwaren en beroepen.

Enorme stijging van de proceskostenvergoeding.
Materiële kosten worden ook meegenomen in de benchmarkvragenlijst. Dit zijn kosten die betrekking hebben op zaken als: specifieke WOZ hard- en software, Vergoeding kosten bezwaar & griffie- en proceskosten beroepsprocedures en kosten voor inkoop gegevens. In 2022 bedroegen de totale materiële kosten, waaronder de proceskostenvergoeding, €41 miljoen. In 2023 komen de geëxtrapoleerde materiële kosten uit op €61 miljoen. De stijging van ongeveer € 19 miljoen voor de materiële kosten komt bijna in zijn geheel door een stijging van de proceskostenvergoeding voor bezwaar en beroep.

Benchlearningsgesprekken
Net als elk jaar worden organisaties die deel hebben genomen aan de benchmarkvragenlijst uitgenodigd voor de benchlearningsgesprekken. In deze gesprekken gaan organisaties in kleine groepjes met elkaar rondom de tafel om te praten over verschillende WOZ-gerelateerde onderwerpen. Dit levert veel leuke inzichten op en geeft een ‘kijkje in de keuken’ van een andere organisaties.

Niet meegedaan met de benchmarkvragenlijst, maar toch mee willen doen met een benchlearningsgesprek? Neem dan contact op met pim.hessing@waarderingskamer.nl

Benchmark


Aankondiging Toezichtplan 2024-2025

Op 26 juni 2024 hebben we ons toezichtplan voor de periode van 1 juli 2024 tot 1 juli 2025 gemaild naar alle uitvoeringsorganisaties. De officiële contactpersonen van de gemeenten en uitvoeringsorganisaties hebben per e-mail een "toezichtplan per WOZ-organisatie" ontvangen. Deze mail is op woensdag 26 juni verzonden.

Het is belangrijk om te benadrukken dat we aan elke organisatie hebben bekendgemaakt welke toezichtactiviteiten we specifiek voor die organisatie in ons toezichtplan hebben opgenomen. Kortom, elk toezichtplan is op maat gemaakt voor de betreffende WOZ-organisatie.

Risicogerichte en proportionele benadering
Bij het opstellen van de toezichtplannen hebben we een risicogerichte en proportionele benadering gehanteerd. Dit betekent dat we bij WOZ-organisaties met een lager algemeen oordeel meer toezichtinstrumenten inzetten. Ook de omvang van de WOZ-organisaties speelt een rol: grotere organisaties worden relatief meer gecontroleerd.

Belangrijke onderwerpen voor de komende periode

Naast de gebruikelijke onderwerpen richten we ons de komende periode op:

  • Niet-woningen (met name agrarische gebouwen en kantoren);
  • Scheefheid in de taxaties van woningen;
  • Het betrekken van duurzaamheidskenmerken in de WOZ-waardebepaling;
  • De registratie van belanghebbenden in de LV WOZ.

Aanpassingen op basis van nieuwe informatie
Het toezichtplan is gebaseerd op de informatie die op dat moment beschikbaar was. Als er nieuwe informatie beschikbaar komt, kan dit aanleiding zijn om het plan tussentijds aan te passen. Als dit gebeurt, word je hiervan op de hoogte gesteld.

Actuele versie op "Mijn Waarderingskamer"
Binnenkort plaatsen wij het toezichtplan ook op “Mijn Waarderingskamer”, waar je altijd de meest actuele versie kunt inzien.

Vraag?
Heb je een vraag over het toezichtplan? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar: info@waarderingskamer.nl.

Toezichtsplan

Junior-taxateurs bij BsGW

Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen Limburg (BsGW) in Roermond lijkt de sleutel tot succes te hebben gevonden bij het aantrekken van jonge taxateurs. Twee jaar geleden kwam de eerste junior-taxateur in dienst. Inmiddels is er een team van zes junioren. Waarom is het voor deze groep zo aantrekkelijk om te werken bij BsGW?

Youp Puts (26 jaar) was in 2022 de eerste junior-taxateur die werd aangenomen. “Tot die tijd was ik werkzaam als assurantieadviseur”, vertelt Youp. “Dat beviel niet echt. De taxateurs- en vastgoedwereld vond ik altijd al interessant. Na een aantal gesprekken met het afdelingshoofd heb ik twee dagen mogen meelopen met een taxateur. Dat was een aangename ervaring; zo krijg je echt in de praktijk een beeld van hoe het er in een dergelijke functie aan toe gaat. Wat ik ook erg belangrijk vond, is dat mij werd verzekerd dat er nog meer junior-taxateurs werden aangetrokken. Heel fijn om met leeftijdsgenoten te werken. Dat miste ik in mijn vorige functie”.

Door opleiding en ‘training on the job’ leren de junior-taxateurs de kneepjes van het vak. Ze leren veel van de senior-taxateurs en de kwaliteitsmedewerkers bij BsGW. Junior-taxateur Yvon Hukkelhoven (30 jaar) volgt op dit moment de opleiding ‘Basistheorie Vastgoeddeskundige: “Het team waar wij mee werken is heel behulpzaam. We kunnen alles navragen bij onze ervaren collega’s. Het taxeren was mij nog onbekend, maar al doende leer je. De junioren hebben dezelfde kantoordagen in de agenda staan. Op die manier kunnen we belangrijke zaken met elkaar delen en leren we van elkaar. Samen weet je natuurlijk meer dan alleen”.

Ook Youp heeft zijn kennis inmiddels al flink bijgespijkerd. “Ik ben direct begonnen met het behalen van mijn WOZ-basis en WOZ-woningen certificaat. Daarna heb ik even de tijd genomen om me verder te ontwikkelen in mijn functie. Inmiddels ben ik bezig met de opleiding ‘Basistheorie Vastgoeddeskundige”, aldus Youp.

Beide junioren zien én krijgen mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. “Uiteindelijk wil ik doorgroeien naar ‘echte’ woningtaxateur en daarna misschien nog voor de niet-woningen. Maar voorlopig ligt mijn focus toch echt op woningen ”, vertelt Yvon. Ook Youp kan doorgroeien naar taxateur woningen. “Daarnaast kan ik ook nog overstappen naar niet-woningen. Of ik ga me bezighouden met beide”, houdt Youp zijn opties nog open.

Wat maakt de functie van junior-taxateur nu zo leuk? Beide junior-taxateurs: “Het analyseren van de woningmarkt en alles wat daarbij komt kijken is het allerleukste. En zeker niet onbelangrijk: de werksfeer is goed!”.

Oproep aan jonge vastgoedprofessionals
Laat dit stukje vooral lezen aan mensen die behoren tot deze jonge generatie en geïnteresseerd zijn in vastgoed. Er is veel werk in het WOZ-domein en het WOZ-domein en we kunnen de frisse ideeën en energie van young professionals goed gebruiken.

Uitnodiging: workshop verantwoordingsdocument WOZ schrijven

Heeft jouw WOZ-organisatie nog geen verantwoordingsdocument, maar willen jullie er wel graag een? Meld je dan aan voor de workshop: 'Verantwoordingsdocument WOZ Schrijven'. Deze workshop biedt jou de kans om de kennis op te doen om een goed verantwoordingsdocument te maken.

Wat kunt u verwachten?
Ontdek hoe je jouw eigen verantwoordingsdocument kunt maken door deel te nemen aan onze workshop: 'Verantwoordingsdocument WOZ Schrijven'. Tijdens deze interactieve workshop nemen we je stap voor stap mee door het proces van het schrijven van een verantwoordingsdocument over de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). Het doel van een verantwoordingsdocument is om transparantie en verantwoording te bieden over de processen, methoden en gegevens die in jouw gemeente zijn gebruikt bij de WOZ-waardebepaling. Dit document geeft burgers inzicht hoe de WOZ-waarden tot stand komt.

Inhoud van de workshop:

  • Inleiding WOZ: Basisprincipes en wettelijke kaders.
  • Structuur van een verantwoordingsdocument: Wat moet erin en waarom?
  • Data-analyse en interpretatie: Hoe gebruik je gegevens effectief in je document?
  • Schrijfvaardigheden: Tips en trucs om helder en overtuigend te schrijven.
  • Ervaringen van andere WOZ-organisaties: leer van collega’s hoe zij hun verantwoordingsdocument toepassen.
  • Praktijkoefening: Werk aan je eigen verantwoordingsdocument onder begeleiding van onze experts.

Aan het einde van de workshop heeft u een eerste opzet van het verantwoordingsdocument klaar. Dit geeft je een sterke basis om verder te werken aan een compleet en accuraat document, afgestemd op de specifieke behoeften van jouw organisatie.

Waarom deelnemen?

  • Deskundige begeleiding: de workshop wordt begeleid door Marco Kuijper. Hij heeft veel kennis van de WOZ en het schrijven van verantwoordingsdocumenten.
  • Direct toepasbare vaardigheden: je verlaat de workshop met een praktisch resultaat: een begin van je eigen document.
  • Netwerkmogelijkheden: Ontmoet collega’s uit het veld en wissel ervaringen en inzichten uit.

Details van de workshop:

  • Aantal deelnemers: Minimaal 4, maximaal 12
  • Datum: Vrijdag 15 november (vrijdag 18 oktober is vol)
  • Tijd: 9.00 – 16.30 uur
  • Locatie: Waarderingkamer, Muzenstraat 73, Den Haag
  • Kosten: gratis

Aanmelden
Meld je aan door een e-mail te sturen naar cato.woudenberg@waarderingskamer.nl. Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Marco Kuijper via marco.kuijper@waarderingskamer.nl of bel naar (070) 311 05 55.

workshop




Monitor kwaliteit stelsel van basisregistraties 2023

Er zijn tien basisregistraties die gezamenlijk het Stelsel van Basisregistraties vormen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft, in opdracht van enkele basisregistraties een nieuwe versie van de monitor opgesteld. Deze monitor volgt de kwaliteit van de koppelingen binnen het stelsel op de voet en biedt een actueel overzicht van de kwaliteit van de onderlinge relaties tussen de registraties in 2023.

Het Belang van de kwaliteitsmonitor voor de basisregistratie WOZ
Omdat de basisregistratie WOZ veel relaties heeft naar andere basisregistraties is juist voor de Basisregistratie WOZ deze monitor een belangrijke indicatie van de kwaliteit van de registratie. In de monitor worden per gemeenten kengetallen gegeven voor de kwaliteit van de relatie naar de BAG, de BRK, de BRP en het Handelsregister. Natuurlijk is de monitor niet alleen bedoeld om een voor iedereen toegankelijk beeld te schetsen van de kwaliteit van de Basisregistratie WOZ, maar ook om gemeenten en uitvoeringsorganisaties te stimuleren om die kwaliteit verder te verbeteren. Mede daarom hebben gemeenten en uitvoeringsorganisatie eerder van de Waarderingskamer (voor BAG en BRK) of van het CBS (voor BRP en Handelsregister) lijstjes gekregen van de objecten waar de gerapporteerde onvolkomenheden optreden. Door aan de hand van deze lijstjes de registratie te verbeteren, kan bereikt worden dat in 2024 de kwaliteit weer “een tandje beter” is.

Verzameling en analyse van gegevens voor de kwaliteitsmonitor 2023-2024
In de periode tussen 30 september en 1 november 2023 zijn de gegevens verzameld uit de diverse basisregistraties en daarna geanalyseerd. De uitgebreide resultaten van metingen die sinds 2014 zijn uitgevoerd, zijn beschikbaar in eerdere rapporten en kunnen eveneens worden geraadpleegd. Daarmee wordt ook de voortschrijdende kwaliteitsverbetering van het stelsel van basisregistraties zichtbaar. De nieuw gepubliceerde meting biedt inzicht in de vooruitgang die is geboekt en de onderdelen waar verdere verbetering nodig is. Rond 1 oktober 2024 zullen opnieuw gegevens uit de registraties worden verzameld, zodat alle verbeteringen die voor die tijd in de Basisregistratie WOZ (LV WOZ) worden geregistreerd, zichtbaar worden in de volgende versie van de monitor.

Voor een gedetailleerd overzicht van de resultaten en om de voortgang van de afgelopen jaren te bekijken, kunt u het dashboard raadplegen.

monitor kwaliteit stelsel basisregistraties

Aankondiging nieuwe reeks webinars

We zijn verheugd om een nieuwe reeks webinars aan te kondigen die ingaan op diverse belangrijke thema's binnen ons vakgebied. Deze sessies bieden waardevolle inzichten en praktische handvatten om ons werk te verbeteren en up-to-date te blijven met de laatste ontwikkelingen. Hieronder de webinars voor jou op een rij:

19 september 2024 - Toezicht Waarderingskamer: onderzoek kwaliteit taxaties uitgelegd
In dit webinar laten onze inspecteurs zien hoe ze een onderzoek naar de kwaliteit van taxaties uitvoeren. We geven inzicht in het belang van goede kwaliteitskenmerken en hoe de bevindingen en aanbevelingen daarover tot stand komen. Er is uiteraard ruimte voor vragen en discussie. Dit is een uitgelezen kans om te leren hoe je de kwaliteit van de WOZ-taxaties kan optimaliseren.

17 oktober 2024 - Verplicht informeel contact: Hoe gaan we dat doen?
Informeel contact is een belangrijk onderdeel van het WOZ-proces. Bijna iedere WOZ-organisatie past een vorm van informeel contact toe, maar niet overal wordt hetzelfde gedaan. Kortom, we kunnen van elkaar leren. In deze sessie bespreken we aan de hand van best practices, tips en strategieën om effectief en constructief informeel contact te onderhouden. Dit webinar biedt praktische tips en voorbeelden om direct toe te passen in de dagelijkse praktijk.

28 november 2024 - WOZ-Jurisprudentie
Een uitgebreide sessie over de recente jurisprudentie rondom de Wet waardering onroerende zaken. We bespreken de belangrijkste actuele uitspraken en de gevolgen daarvan voor de WOZ-uitvoering. Dit webinar is een must voor iedereen die betrokken is bij de juridische kant van de WOZ. Als je graag wilt dat een bepaalde uitspraak wordt besproken, dan kun je ons dat vooraf laten weten en dan kijken wij of we die kunnen opnemen in het webinar.

19 december 2024 - LV WOZ: interactieve vraag- en antwoordsessie
We sluiten het jaar af met een interactieve sessie waarin wij vragen over de Landelijke Voorziening WOZ beantwoorden. Dit is een uitstekende gelegenheid om direct in gesprek te gaan met onze experts en om oplossingen te vinden voor eventuele uitdagingen waarmee je te maken hebt. Heb je nu al een vraag? Mail deze dan gerust naar info@waarderingskamer.nl.

Aanmelden
Als je je al vaker hebt aangemeld voor onze webinars dan ontvang je ongeveer 4 weken voor het webinar een uitnodiging met een aanmeldlink. Sta je nog niet in ons bestand en wil je ook een uitnodiging ontvangen? Stuur dan een mail naar: communicatie@waarderingskamer.nl.

We hopen je te verwelkomen bij onze webinars!

webinars