WOZ journaal september 2023

De Waarderingskamer

26-09-2023

Nieuwsbrief Waarderingskamer over de Wet Waardering Onroerende Zaken

Het zijn turbulente tijden in het WOZ-domein. Veel gemeenten en samenwerkingsverbanden zijn nog druk bezig met het afhandelen van de grote hoeveelheid bezwaren en dan staat de komende herwaardering alweer voor de deur. We snappen dat het erg drukke tijden zijn. Toch vragen we in dit WOZ-journaal aandacht voor de komende herwaardering. Zo lees je onder andere meer over: de leerpunten uit onderzoeken kwaliteit en taxaties, het energielabel, het nieuwe taxatieverslag en de nieuwe maatregelen proceskostenvergoedingen. Kortom, veel informatie die je op weg kan helpen bij komende herwaardering.



Leerpunten uit onderzoeken kwaliteit taxaties


Ieder jaar voeren wij bij ongeveer 80 gemeenten een onderzoek uit naar de kwaliteit van de taxaties. Ieder jaar evalueren we de onderzoeken die we hebben uitgevoerd. Op basis van onze bevindingen zien we een aantal aandachtspunten voor de komende maanden.

Belangrijkste leerpunten
De belangrijkste leerpunten die we je willen meegeven voor het beoordelen van de nieuwe taxaties, vind je hieronder:

  • Zorg dat alle controles zijn uitgevoerd en zorg ervoor dat er op basis van die controles maximaal 10% van de objecten geblokkeerd is. Met alle controles bedoelen we alle in het beoordelingsprotocol kwaliteit taxaties genoemde controles.
  • Zorg dat je de juistheid en actualiteit van de objectkenmerken kan aantonen op basis van een zelf uitgevoerd systematisch onderzoek, bijvoorbeeld aan de hand van het beoordelingsprotocol objectkenmerken.
  • Voer de marktanalyse tijdig en zorgvuldig uit. Let op de secundaire kenmerken bij zowel woningen als niet-woningen. Dit geldt ook voor verkopen ruim vóór de waardepeildatum. Vaak zien we dat woningen die toen in gedateerde staat zijn verkocht, nog steeds zo zijn geregistreerd in de WOZ-administratie, terwijl vaak de woning na aankoop verbeterd is.
  • Besteed voldoende aandacht aan het verzamelen van huurinlichtingen voor courante niet-woningen.
  • Houd de bandbreedtes voor de ratio’s (beoordelingsprotocol kwaliteit taxaties) goed in de gaten.

Praktische aandachtspunten
Naast de leerpunten zijn er ook twee praktische punten die we mee willen geven:

  • Lever de resultaten van de marktanalyse voor niet-woningen apart aan als deze gegevens niet systematisch zijn vastgelegd in de WOZ-administratie.
  • We werken niet meer met Stuf-TAX bestanden. Lever daarom de gevraagde informatie aan in de vorm van xml-bestanden.

Wij hopen dat het delen van deze leerpunten het makkelijker maakt om je voor te bereiden op het onderzoek kwaliteit taxaties. Zo zorgen we er samen voor dat de WOZ-taxaties kwalitatief goed en de gebruikte gegevens actueel zijn.

Vragen?
Heb je een vraag of opmerking? Stuur een e-mail naar: info@waarderingskamer.nl

Vragenlijst oktober in nieuwe omgeving

Eerder hebben we in het WOZ-journaal aandacht besteed aan het ombouwen van het gemeenteportaal naar de ‘Mijn Waarderingskamer’ omgeving.

In april heeft een eerste kopgroep via ‘Mijn Waarderingskamer’ de vragenlijst ingevuld.

Deze test is goed verlopen. Voor ons een goede reden om de vragenlijst door iedereen via de nieuwe omgeving in te laten vullen. De deadline voor het invullen van de vragenlijst staat op 13 oktober.

Toegang tot ‘Mijn Waarderingskamer’
De nieuwe omgeving is alleen toegankelijk voor medewerkers van gemeenten en uitvoeringsorganisaties die een account hebben. Inloggen met dit account vereist twee factor-authenticatie. Daarom moet het activeren van een account altijd gebeuren door gebruik te maken van de activeringsmail die men ontvangt vanuit ‘Mijn Waarderingskamer’.

De contactpersonen die bij ons bekend zijn hebben afgelopen augustus een e-mail ontvangen om hun account te activeren. De medewerker bij een gemeente of uitvoeringsorganisatie die de rol ‘beheerder’ heeft, kan ook andere, in ‘Mijn Waarderingskamer’ nog niet bekende, collega’s een rol geven en uitnodigen om een account te activeren.

Om op tijd de vragenlijst in te kunnen vullen, is het belangrijk dat de medewerkers die deze vragenlijst mogen/moeten invullen, hun account geactiveerd hebben.

Lukt het niet? Neem contact met ons op
Inmiddels zijn voor nagenoeg alle organisaties de accounts geactiveerd.

Bij een enkele organisatie moet de betrokken medewerker met behulp van de activeringsmail de account nog activeren. Als het niet lukt, aarzel dan niet om contact op te nemen met Niek Haak (niek.haak@waarderingskamer.nl).

Houd ‘Mijn Waarderingskamer’ in de gaten
Maar ook als je niet betrokken bent bij het invullen van de vragenlijst, is het goed om ‘Mijn Waarderingskamer’ in de gaten te houden. De komende maanden wordt deze omgeving uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.

Positieve reacties op het gemoderniseerde taxatieverslag

De afgelopen twee jaar hebben we samen met de VNG gewerkt aan het moderniseren van het WOZ-taxatieverslag voor woningen. Het doel van deze moderniseringsslag is om de WOZ-waardebepaling begrijpelijker en overzichtelijker over te brengen aan de belastingplichtige. Een ander doel is ervoor zorgen dat gemeenten en uitvoeringsorganisaties voldoen aan het verstrekken van alle relevante gegevens aan belanghebbende (op de zaak betrekking hebbende stukken), zodat ze niet naast het WOZ-taxatieverslag nog andere aanvullende gegevens hoeven te verstrekken.

Doel moderniseringsslag taxatieverslag behaald
Om erachter te komen of het eerste doel van de moderniseringsslag is behaald, heeft Vereniging Eigenhuis twee jaar geleden ongeveer 2000 respondenten hun mening gevraagd. De reacties van de respondenten waren vooral positief. Natuurlijk waren wij ook benieuwd wat uitvoeringsorganisaties van het gemoderniseerde verslag vinden. Daarom hebben een aantal WOZ-uitvoeringsorganisaties een pilot gedaan. Na deze pilot blijkt dat ook de WOZ-uitvoeringsorganisaties positief zijn. Een aantal reacties die we hebben teruggekregen zijn:

Het taxatieverslag ziet er beter en overzichtelijker uit.

  • Het vermelden van secundaire kenmerken is een goed idee, anders moeten we ze bij NCNP-bureaus alsnog leveren.
  • Een belanghebbende krijgt door het vermelden van de secundaire kenmerken bij de eigen woning en de vergelijkingsobjecten meer inzicht in de taxatie.
  • Het nieuwe taxatieverslag geeft meer informatie (grondstaffel en secundaire kenmerken). Dat is prettig.
  • Graag zouden wij een aantal vermeldingen optioneel zien zoals: het vermelden van het tarief/aanslagbedrag en een eigen keuze over op welke wijze wij de secundaire kenmerken weergeven.
  • Volgend jaar gaan we het gemoderniseerde taxatieverslag opnieuw gebruiken.
  • Wij zijn zelf bezig om een soortgelijk taxatieverslag voor niet-woningen te maken.




Gebruik nieuw taxatieverslag voor verbetering dienstverlening
De conclusie die wij trekken uit het onderzoek van Vereniging Eigen Huis en de pilot van de WOZ-organisaties, is dat het gemoderniseerde taxatieverslag goed is ontvangen. De belanghebbende krijgt op een duidelijke manier inzicht in hoe de WOZ-waarde wordt bepaald en WOZ-uitvoeringsorganisaties voldoen aan de informatieverplichting (op de zaak betrekking hebbende stukken). Het is dus een win-win situatie voor beide partijen. Ons advies is daarom om het gemoderniseerde taxatieverslag zo snel mogelijk te gebruiken.

Vragen?
Heb je een vraag? Stuur een mail naar: info@waarderingskamer.nl of bel naar: 070 311 05 55

Stuur ons alvast je vraag voor webinar: LV WOZ Q &A sessie

Voor 30 november staat het webinar over de LV WOZ gepland. In dit webinar willen we vooral aandacht besteden aan vragen uit de praktijk rondom de LV WOZ.
Heb je bijvoorbeeld een vraag over: het controleren van gegevens in de LV WOZ, of foutmeldingen die je niet kan oplossen? Laat het ons weten!

Graag ontvangen wij jouw vraag vóór 18 oktober 2023. Om een passend antwoord te geven op jouw vraag is het belangrijk dat je een zo concreet mogelijke vraag (graag met voorbeeld) aanlevert. Je kan je vraag mailen naar: info@waarderingskamer.nl onder vermelding van webinar LV WOZ.

Natuurlijk gaan wij vertrouwelijk om met de ontvangen vragen. De vragen worden volledig geanonimiseerd.

Energielabels: registreren en tonen of niet?

Het is voor veel gemeenten een hele actuele vraag: moeten we in het kader van de WOZ energielabels van woningen en andere gebouwen registeren of niet? Ons advies is: JA.

We zien dat kopers van woningen steeds meer kijken naar het energielabel en dit label daarmee duidelijk een rol speelt in het aankoopproces en ook bij de uiteindelijk betaalde verkoopprijzen. Het is nu (nog) geen verplichting om het energielabel te registreren. Als toezichthouder dringen wij erop aan om alle aspecten die mogelijk van invloed zijn op de waarde te registreren. Alleen door te registreren kun je het namelijk bij de marktanalyse meenemen. En het energielabel is zeker niet alleen van belang voor de marktanalyse voor woningen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het gebruiksverbod voor kantoren met een energielabel D of slechter.

De vervolgvraag is dan natuurlijk: Moeten we het energielabel ook tonen aan inwoner en bedrijven? Ook daar is ons advies: JA.

De waardepeildatum 1 januari 2023 lag midden in de "energiecrisis" en kosten van verwarming en energie-efficiency van woningen was op dat moment heel belangrijk voor iedereen en dus zeker ook voor potentiële kopers. Met het tonen van het energielabel laat je zien dat energie-efficiency ook voor de WOZ-taxatie van belang is.

Bij het gebruiken van energielabels in de WOZ geldt een aantal belangrijke aandachtspunten:

  • We tonen alleen formeel vastgestelde energielabels en alleen als ze niet ouder zijn dan tien jaar. Dat doen we ook omdat de systematiek door de jaren heen is veranderd. Sinds 1 januari 2021 zijn bijvoorbeeld de eisen voor het vaststellen van een label door een vakbekwaam energieadviseur strenger geworden.
  • Het energielabel is niet altijd in overeenstemming met de actuele toestand, bijvoorbeeld, wanneer op basis van het advies behorend bij een label ook maatregelen zijn getroffen ter verbetering van de energie-efficiency. Daarom benadrukken we bij het tonen van het energielabel dat bij de WOZ-taxatie altijd de actuele feitelijke situatie maatgevend is, die dus kan afwijken van het (eerder vastgestelde) label. Om die reden worden het energielabel èn de datum van vaststellen vermeld op het gemoderniseerd taxatieverslag als verplicht kenmerk van de getaxeerde woning en van de vermelde verkochte woningen.
  • via de website www.ep-online.nl (van de Rijksoverheid) kunt u een totaalbestand opvragen van de vastgestelde energielabels in één keer. Daarnaast worden er maandelijks mutatiebestanden gemaakt.
  • Gezien de energiecrisis rond de waardepeildatum 1 januari 2023 vertrouwen we erop dat gemeenten controleren of energie-efficiency in voldoende mate in de secundaire kenmerken en daarmee in de WOZ-waarde zijn meegenomen. Het registreren van het energielabel en tonen aan belanghebbende is vooral van belang voor het analyseren van de markt en tonen hoe verkoopprijzen beïnvloed worden door de labels. Omdat we nooit van alle woningen op de waardepeildatum een actueel formeel vastgesteld energielabel hebben, is het meenemen van het label in het taxatiemodel geen optie. Maar onderlinge verschillen in energie-efficiency kunnen prima tot uitdrukking komen in secundaire objectkenmerken, zoals kwaliteit en onderhoud. Zeker omdat er vaak ook sprake is van een grote correlatie tussen energie-efficiency en andere kwaliteitskenmerken van een woning.
  • Ondanks dat niet van iedere woning recentelijk een energielabel is bepaald, kunnen de wel beschikbare labels prima gebruikt worden als "contra-informatie"

Heeft u als organisatie goede ideeën die u graag wilt delen of wilt u over dit onderwerp sparren met de Waarderingskamer? Dan staan wij hier graag voor open. Stuur uw vraag of opmerkingen naar: info@waarderingskamer.nl.

MijnKadaster verplicht eHerkenning vanaf 1 januari 2024

Gebruik jij weleens WOZ-gegevens in de LV WOZ binnen MijnKadaster? Dan is deze informatie belangrijk voor jou. Met ingang van 1 januari 2024 is het namelijk alleen mogelijk om met eHerkenning in te loggen. Op dit moment kan het inloggen nog op twee manieren namelijk via een account met gebruikersnaam en wachtwoord en met E-herkenning.

Iedereen die nu nog gebruik maakt van gebruikersnaam en wachtwoord van het MijnKadaster account moet dus snel overstappen. Deze verplichting hangt samen met de Wet digitale overheid die verplicht dat er sprake is van een systeem van twee-factorauthenticatie om toegang te krijgen tot een dergelijke omgeving.

EHerkenning wordt al voor diverse toepassingen gebruikt en is bijvoorbeeld al verplicht bij het Kadaster voor het registreren van publiekrechtelijke beperkingen. Waarschijnlijk is het inlogmiddel eHerkenning binnen jouw organisatie daarom al bekend. Maar je moet wel zorgen dat de medewerkers die WOZ-gegevens binnen MijnKadaster moeten bekijken tijdig gebruik kunnen maken van eHerkenning. Belangrijk is namelijk dat een eHerkenning toegang altijd persoonsgebonden is. Het werken met “een account voor de afdeling” is dus niet meer mogelijk. Het regelen van een inlog met eHerkenning kost tijd. Begint op tijd, want begin 2024 heb je natuurlijk de toegang tot MijnKadaster nodig.

Gemeente Zevenaar heeft de WOZ-uitvoering goed onder controle

Zevenaar is een mooi voorbeeld van een gemeente die de WOZ-uitvoering goed onder controle heeft en de regie strak in handen. Wat is hun aanpak? Om hier achter te komen hebben we een aantal vragen gesteld aan Han Tekelenburg, werkzaam als taxateur voor de gemeente Zevenaar.

Wat voor soort objecten hebben jullie in gemeente Zevenaar?

“We hebben in gemeente Zevenaar ongeveer 23.000 objecten, waarvan 21.000 woningen. Van de niet-woningen, zijn ongeveer 150 agrarische objecten. Verder hebben we ongeveer 1000 courante niet-woningen, 325 incourante objecten en dan nog overige objecten.”

Hoe pakken jullie de WOZ-uitvoering aan?
“De herwaardering begint met een goede marktanalyse. Maandelijks controleren we de nieuwe vraagprijzen op de kenmerken en de transacties op bruikbaarheid.
We sturen alle nieuwe eigenaren een inlichtingenformulier. Als er panden verkocht zijn zonder tussenkomst van een makelaar, dan willen we deze bezoeken. Op deze manier krijgen we een goed beeld van de staat van het pand en de omstandigheden waaronder de transactie tot stand is gekomen.
Verkochte woningen met een onder gemiddelde beoordeling voor onderhoud of voorzieningen bezoeken we na enkele jaren opnieuw.

Het afgelopen jaar hebben we voor het eerst een zogenoemde voormelding gedaan. We hebben de eigenaren aangeschreven van huizen die al 20 jaar niet zijn verkocht en voor 2000 gebouwd zijn. Veel eigenaren hebben gereageerd en dat heeft ons veel bezoeken en informatie opgeleverd.

Dit jaar willen we ook nog contact zoeken met de beleggers. Door de discussie over de box 3-heffing krijgt de WOZ-waarde voor panden die in eigendom zijn bij beleggers meer aandacht. We willen zorgen dat die aandacht gegeven wordt, voordat de nieuwe WOZ-waarden bekend gemaakt worden.

Verder hebben we in ons team één collega met een BAG/WOZ pet op. Deze collega verwerkt vergunningen zowel voor de BAG als voor de WOZ. Ze is de schakel tussen de BAG beheerster en de WOZ. De lijntjes zijn daardoor kort. Dit bevalt ons uitstekend.

Mijn collega Hans Hetterschijt en ik werken al langer in deze gemeente. Daardoor hebben we veel plaatselijke kennis. Ook onderhouden we goede contacten met plaatselijk makelaars en de woningbouwvereniging. Op deze manier weten we precies wat er speelt in onze regio.”

Hoe pakken jullie de bezwaarafhandeling aan?

“Als eerste vinden wij informeel contact met onze inwoners erg belangrijk. In de 6 weken termijn na beschikken roepen wij daarom op om telefonisch contact met ons op te nemen als men denkt dat de WOZ-waarde niet klopt. Deze oproep plaatsen wij op social media en onze website. Ook staat dit duidelijk op de beschikking vermeld.

Als wij, na telefonisch contact met belanghebbende, het vermoeden hebben dat de WOZ-waarde inderdaad niet klopt, dan bezoeken wij het pand binnen enkele weken. Dit heeft er dit jaar toe geleid dat we de WOZ-waarde van ruim 100 panden ambtshalve hebben verminderd.

Wat ons helpt is het inhuren van plaatselijke taxateurs. Wij laten deze taxateurs panden bezoeken in zowel de informele fase als tijdens de reguliere bezwaarafhandeling. Op deze manier krijgen we een beter beeld van de panden en tillen daarmee de bezwaarafhandeling naar een hoger niveau.

Een voordeel van het werken met plaatselijke taxateurs is dat ze erg gemotiveerd zijn. Ze willen graag ons en burgers laten zien dat ze kundig zijn. Hun plaatselijke kennis is hun sterkste punt. Nog een bijkomend voordeel is dat we van geen enkele plaatselijke makelaar een verzoek tot kostenvergoeding krijgen.”

Wat heeft deze aanpak jullie opgeleverd?

“Rechtstreeks contact levert veel goodwill en kennis op! We hebben zo’n 14% ingetrokken bezwaren. Vaak is dit na de melding van een inpandige opname. Voor de rest merken we dat uitleg over de waardering al nuttig is. Je hoort nog zo vaak, “ik dacht dat de WOZ-waarde een percentage van de marktwaarde was”. Uitleg over de werking van een NCNP-bureau is ook nuttig. Wij zijn goed benaderbaar, daar voegt een WOZ-bezwaarbureau weinig aan toe. Vorig jaar is minder dan 10% van de bezwaren van NCNP-bureaus bij ons gehonoreerd. We zien dat we in de informele fase al veel hebben aangepast. Met weinig NCNP-bezwaren blijken de kosten voor proceskostenvergoedingen achteraf relatief laag zijn.

Verder doen we nauwelijks nog aannames over de (secundaire) objectkenmerken, doordat we veel panden bezoeken. En met de opgehaalde informatie zijn we beter voorbereid op eventueel beroep. Ook merken we dat ons bezoek door veel mensen wordt gewaardeerd. Kortom, ons advies is om plaatselijk taxateurs in te huren en hun te gebruiken om zoveel mogelijk panden te bezoeken.

Wetsvoorstel Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ

Tijdens de presentatie van de miljoenennota op Prinsjesdag is het wetsvoorstel bekend gemaakt om vanaf 2024 de proceskostenvergoedingen voor WOZ-zaken te verlagen met 75% en te verplichten dat het uit te keren bedrag direct wordt overgemaakt op de bankrekening van de belanghebbende namens wie het bezwaar is gemaakt.

Inwoners informeren over nieuwe maatregelen proceskostenvergoeding
Met de invoering van de nieuwe maatregelen worden de proceskostenvergoedingen dus direct uitbetaald aan inwoners. Belangrijk is dat inwoners zich hiervan bewust zijn. Zij moeten begrijpen dat ze met het inschakelen van een dergelijk bureau een verplichting zijn aangaan om dit bureau te betalen, wanneer de WOZ-waarde wordt aangepast. Voorkomen moet worden dat inwoners onnodig in de financiële problemen komen. Daarom is het belangrijk om dit goed uit te leggen in de communicatie over de komende beschikkingsronde.

Gezamenlijke communicatiecampagne

Vier samenwerkingsverbanden op het gebied van gemeentelijke belastingen hebben twee jaar geleden het initiatief genomen om een gezamenlijke communicatiecampagne op te zetten rondom het bekend maken van de nieuwe WOZ-waarden en het versturen van het gemeentelijke aanslagbiljet. De boodschap van de campagne: neem bij twijfel of bezwaar over de hoogte van de WOZ-waarde rechtstreeks contact op met het samenwerkingsverband.

BsGW, BSOB, BWB en GBTwente bundelden bij de aanslagronde in 2022 voor het eerst de krachten. Op basis van de evaluatie van deze campagne is de samenwerking tijdens de aanslagronde 2023 voortgezet. Daarnaast maakten in 2023 ook de samenwerkingskantoren BSGR, Noordelijk Belastingkantoor en SVHW gebruik van de geproduceerde communicatiemiddelen.

De boodschap van de communicatiecampagne 2023 was gelijk aan die van het jaar ervoor. BsGW, BSOB, BWB en GBTwente ontwikkelden een uitgebreide mix aan communicatiemiddelen om deze boodschap te ondersteunen. Van een tv-commercial tot banners en van pre-rolls, testimonials, Q-A’s tot nieuwsberichten.

Bundeling krachten

Groot voordeel van de samenwerking is het bundelen van financiële middelen en van creatieve ideeën. Inhuur van externe partijen is minder kostbaar omdat de kosten gedeeld kunnen worden en er ook veel expertise in de organisaties zelf aanwezig is. Ook productiekosten nemen af door de samenwerking. Een mooi voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van de commercial voor televisie en radio. Een inhoudelijk identiek communicatiemiddel mét eigen ‘handtekening’ van elk individueel samenwerkingsverband. De tv-commercial bekijken kan hier. Sommige kantoren kozen voor het uitzenden via de regionale omroep. Andere kantoren deelden de commercial alleen via hun eigen kanalen.

De boodschap om rechtstreeks contact op te nemen met het samenwerkingsverband is succesvol gebleken. Er werd op grote schaal gebeld met de samenwerkingskantoren. Een enorme boost voor de naamsbekendheid en een goede stap voor imagoverbetering en bouwen aan vertrouwen. Een goede basis dus waaraan verder gebouwd moet worden.

Bekend maken WOZ-waarden in 2024

Ook voor 2024 starten BsGW, BSOB, BWB en GBTwente weer een gezamenlijke campagne. Ze hopen dat daar zoveel mogelijk andere samenwerkingsverbanden en/of gemeenten bij aansluiten. Hoe meer partijen mee doen, hoe breder de boodschap uitgedragen kan worden. De voorbereidingen zijn inmiddels gestart. Tot nu toe werd gefocust op (het voorkomen van het maken van formeel) bezwaar, maar inmiddels is het tijd voor een nieuwe, bredere insteek die gericht is op een duidelijke informatievoorziening. Het kernteam buigt zich op dit moment over de vraag: wat willen we precies bereiken en via welke weg? Door de bundeling van krachten en expertise kunnen er weer voor individuele organisaties kostbare communicatiemiddelen zoals animaties, infographics en video’s ontwikkeld worden.

Meedoen?

Samenwerkingsverbanden op gebied van gemeentelijke belastingen én gemeenten zijn van harte welkom aan te sluiten bij de gezamenlijke communicatiecampagne. Neem voor meer informatie contact op met Janneke Peeters, senior communicatieadviseur BsGW via j.peeters@bsgw.nl.

Informeer belanghebbende tijdig over verwachte waardeontwikkeling woningen

Wat is de gemiddelde waardeontwikkeling naar waardepeildatum 1 januari 2023 in jouw gemeente?
In de landelijke media lees je regelmatig berichten over met hoeveel procent de verkoopprijzen van woningen dalen of stijgen. Deze nieuwsberichten zijn veelal gebaseerd op recente verkoopcijfers van het CBS, het Kadaster of de NVM. Dit kan een vertekend beeld geven bij woningeigenaren over de WOZ-waarde-ontwikkeling tussen de waardepeildatum 1 januari 2022 en 1 januari 2023. Communicatie met belanghebbenden in de maanden voor de beschikkingsronde is daarom erg belangrijk.

Ons advies is: communiceer tijdig met belanghebbende over de komende beschikkingsronde.

Communiceer met belanghebbende over verwachte stijging/daling WOZ-waarden
Vorig jaar was sprake van een landelijk gemiddelde stijging van de WOZ-waarde met 17%. We zagen dat de daadwerkelijke waardestijging fors kon afwijken van het landelijke gemiddelde. Dit verschilde per gemeente en per woning. Deze grote verschillen zorgde bij sommige mensen voor onbegrip. Dit onbegrip kan mogelijk voorkomen worden door belanghebbenden vooraf goed te informeren over de verwachte gemiddelde stijging/daling van de WOZ-waarde in jouw gemeente. Benadruk dat de verwachte stijging of daling een gemiddelde is en dat dit per woning(type) kan afwijken.

Verwachte waardeontwikkeling woningen
Op basis van de opgave van gemeenten in de aprilinventarisatie hebben wij een inschatting gemaakt van de verwachte waardeverandering. Voor de periode 1 januari 2022 en 1 januari 2023 zal naar verwachting sprake zijn van een gemiddelde landelijke stijging van de WOZ-waarden van woningen tussen 2 % en 4 %. Per gemeente zal dit betekenen dat in sommige gemeenten sprake zal zijn van een daling van de WOZ-waarden, maar in de meeste gemeenten zal sprake van een stijging.

Kom ook naar het Property Tax Institute congres in Den Haag

Op 6 en 7 december 2023 organiseert het "International Property Tax Institute" (IPTI) een tweedaags congres in Den Haag. Dit congres richt zich op beleidsmatige ontwikkelingen rondom onroerendezaakbelastingen. Het gebeurt niet vaak dat deze toonaangevende organisatie een congres in Nederland organiseert. Daarom is het een unieke kans om kennis te maken met internationale experts op het gebied van lokale belastingen.

Verrijk je kennis en verbreed je blikveld

Bijna alle landen kennen een vorm van onroerendezaakbelastingen. Het is logisch dat wij ons in onze dagelijkse werkzaamheden alleen richten op onze eigen "Nederlandse" situatie. Dit congres biedt jou de kans om je blikveld te verbreden en een beeld te krijgen van de sterke en zwakke punten van ons eigen systeem. Ook kun je ideeën opdoen voor verbetermogelijkheden.

Meer informatie

Op de website van IPTI vind je meer informatie over het congres en hoe je je kunt aanmelden. Heb je nog een vraag? Stuur dan een mail naar Marco Kuijper: marco.kuijper@waarderingskamer.nl.