De Waarderingskamer laat tenminste eens in de drie jaar in een landelijk representatief onderzoek meten in hoeverre (particuliere) woningeigenaren en huurders van woningen vertrouwen hebben in de WOZ-uitvoering.
Dit onderzoek is in 2009, 2011, 2014 en 2017 uitgevoerd door Kantar Public (voorheen TNS NIPO).
Bij de voorbereiding op de vertrouwensmeting van 2020 ontstond de behoefte om de opzet van de meting te herijken, zonder hierbij de continuïteit met de eerdere metingen te verliezen. In 2019 heeft Motivaction de opdracht gekregen om het vertrouwensonderzoek 2020 uit te voeren en daarbij ook het gebruikte meetmodel te herijken.
Hiervoor is in 2019 eerst door Motivaction een validatieonderzoek uitgevoerd naar welke factoren bijdragen aan het vertrouwen in de uitvoering van de Wet WOZ. Daar kwam het vertrouwensmodel met vijf pijlers uit:
Inschatting betrouwbaarheid en integriteit overheid;
Verwachting of onjuiste WOZ-waarde al dan niet voordeel heeft voor gemeente;
Inschatting of eigen WOZ-waarde al dan niet te hoog is;
Mening of gemeentebelastingen al dan niet te hoog zijn;
Beeld hoe complex het is om bezwaar te maken.
Vertrouwen in WOZ voor niet-woningen
In 2016 heeft de Waarderingskamer afzonderlijk onderzoek laten doen naar het vertrouwen dat eigenaren en gebruikers van winkels en kantoren hebben in de uitvoering van de Wet WOZ. Het onderzoek is in het vierde kwartaal van 2016 en het eerste kwartaal van 2017 uitgevoerd door Ecorys.
In de onderzoeksresultaten geeft 72 % van de belanghebbenden een rapportcijfer van 6 of hoger voor het vertrouwen dat zij hebben in de kwaliteit en juistheid van WOZ-waarde. Gemiddeld wordt een rapportcijfer van 6,2 gegeven. Verder concluderen de onderzoekers dat het vertrouwen in de WOZ-taxaties van de genoemde categorieën niet-woningen kan worden gestimuleerd door de transparantie over de totstandkoming van de WOZ-waarde te verhogen. Onder de respondenten die weinig vertrouwen hebben in de uitvoering van de Wet WOZ leeft over het algemeen het beeld dat de WOZ-waarde onvoldoende wordt onderbouwd en dat de uitvoerders van de wet weinig inzicht geven in de wijze waarop WOZ-taxaties tot stand komen.
Wij hebben kennis genomen van de onderzoeksresultaten en beschouwen deze als een onderbouwing van onze strategische doelstelling om de kwaliteit en de acceptatie van de niet-woning taxaties de komende jaren verder te optimaliseren. Op basis van deze resultaten zullen wij in ons toezicht, naast onze controles op de kwaliteit van de taxaties, nog meer het accent gaan leggen op de wijze waarop WOZ-uitvoeringsorganisaties de WOZ-waarde van courante niet-woningen onderbouwen richting eigenaren en gebruikers. Ook zullen wij er naar streven voor de courante niet-woningen intensiever "gemeente overstijgende" uniformiteit te realiseren.